||| Tercari² |||

Tuesday, October 13, 2009

Kebahagiaan & Kemaafan

Korang percaya ker dgn kata² nih;
"I'm happy when you are happy"

"Kebahagiaanku adalah apabila melihat dirimu bahagia.."

Do you guys really believe in these two phrases?? For me, dun believe it at all. Sbb apa? Sbb klo teman itu xbahagia lantas berduka, adakah perlu juga kita merasainya? It's nonsense! For me we need to have "sympathy" and "empathy" in sharing our feelings to others, but in life, our happiness is belongs to ourselves and God. It's not belong to others.

Pojie percaya, jika seseorang teman tuh xbahagia, xgembira lalu mengeluarkan kata² seumpama di atas, org itu sedang menipu diri sendiri dan temannya. Percayalah, di sudut hatinya masih mengharapkan kebahagiaan sebagaimana temannya, setidak²nya secubit kebahagiaan spt temannya.. Jadi xperlu mengeluarkan kata² seumpama itu umpama kamu sudah putus harapan lalu menumpang kebahagiaan teman anda. Xperlu, anda masih ada akal dan diberikan kekuatan utk mencari kebahagiaan sendiri yg diidam²kan. InsyAllah, kebahagiaan yg sgt manis menantimu di hujung sana. Usah dikesali, usah diratapi, usah ditangisi, laluinya dgn sepenuh hati sambil menadah tgn kehadrat Illahi...

* * * * *

Pernah dgr x lagu Aishah yg sgt popular suatu masa dulu; Kemaafan Dendam Yang Terindah?? Best kan lagu tuh. Btol tau, ble kita ada simpan dendam tuh, lama² ia kelak menjadi barah yg memakan diri sndiri. Percayalah, lambat laun, esok lusa jika kalian terus bdendam, kalian tak akan bahagia, sbb focus dalam otak hanyalah utk mebalas dendam. Xbaik..

Pojie adalah seorang yg pendendam suatu masa dulu (till now maybe). Adalah juga yg Pojie berjaya mbalas dendam tuh (balas dendam tido xmasuk dlm citer nih yer) dan Pojie sgt happy. Tp happy tuh buat sementara jer, pastu rasa bsalah yg amat sgt. Yela, sbb kita dilahirkan dan dididik menjadi orang yg baik², tp sekali melukakan hati org, rasa bsalah sgt dlm diri. Kita tau itu adalah hasutan dari syaitan akibat dari kelukaan yg kita perolehi.

Alhmdulillah skrg Pojie byk dah sedar, anda pun ada yg dah sedar. Syukur. Cuma kdg² kenapa apabila kemaafan dipinta, cacian yg diterima. Peluang kemaafan tertutup serta merta. Adilkah itu? Teman² silalah jawab, adilkah itu?? Pojie akui, diri ini kdg kala tlalu lancang berkata², terlalu pedas bsuara, tlebih bicara, tp kenapa tiada peluang kedua yg dberi utk mperbaiki diri ini? Adilkah mereka yg berterusan menghukum tanpa menegur tlebih dahulu?? Pojie yakin pembaca² amat bijak dalam setiap persoalan yg diutarakan.. Apa yg pasti, kesan trauma dari dalam diri ini kini dilanda fobia..

P/S: Setelah TRAUMA, kini ku FOBIA.
.

Love,

10 bicara yang baik hati...:

sI tEDI said... Reply To This Comment

aku x ske hopokrit

aMir RaYYaN said... Reply To This Comment

kita belajar dr kesilapan masa lalu....Ujian itu indah..amat indah....moga kita kuat semangat insyaALLAH.....

farish H said... Reply To This Comment

speechless*

H.R PuTeRa YuSoFF said... Reply To This Comment

dendam itu bara
marah itu api..
sabar itu salji...

syaf said... Reply To This Comment

pojie..nape nie.
its ok..
bagi syaf layak diberi peluang kedua..
kepade semue oang pown...
sedang kan nabi pon sanggup ampun kan umatnye, x kan lah kite insan yg kerdil ni kan...so jangan risau
syaf pon dulu seorang yg pendendam & ego sebelum ni, tapi percayelah pojie, kalu kite dah mampu singkirkan sifat cam 2, insyaalah Allah akan bantu kite dan orang lain pon akan mampu untuk singkir perasaan benci pade kite....

pojie jangan risau na...banyak saba, doa banyak...ok
Syaf doakan pojie sentiase ok...

Hezesuze said... Reply To This Comment

nape ni dear??? y y tell me y...ekekeke

Mawar_berduri said... Reply To This Comment

kata orang hidup dalam dendam umpama lautan yang tak berpenghujung ..sampai bila2 pun takkan habis...hidup tak tenang dan sentiasa dalam kemarahan ...x syok la macam tu ... =(

QieFLy si Dolce said... Reply To This Comment

poojie ni napa????

mr.syazwan said... Reply To This Comment

poji

kita dlm bulan raya....

saling kita bermaaf-maafi..

huhuhu

SELAMAT HARI RAYA...

||| PöJìé PööH ||| said... Reply To This Comment

Tedi;
Me too..

Amir;
InsyaAllah..

Farish;
Me too..

Putera;
Thanks dik!

Syaf;
Thanks dear..

Hezesuze;
Ntah meroyan kot..

Mawar;
Kann, i know..

Qielfly;
Alah PMS ler apa lagi..

Syazwan;
Selamat juga..