||| Tercari² |||

Wednesday, September 22, 2010

Raya & Ketupat

Salam,

Kawan² mesti suka ketupat kan. Paling best time² raya. Kalau bukan hari raya memang dia kurang feel ketupat tol tak? Nak makan ketupat esti sama rendang, kasi sambal kacang, kuah lodeh, pergghhhh meleleh siot. Menangis orang² yang belajar oversea sebab tak dapat rasa ketupat yang dibuat dari daun pokok kelapa. Err, ketupat daun palas bukan dari negeri Pojie so tak mau campur dalam ini cerita. Hehehe.

Nih cakap pasal ketupat, makan sedap korang tau ker nak buat macam mana? Nak anyam dia, pastu nak ketatkan dia, nak masukkan beras, nak rebus, tau tak? Tak tahu? Err, sila belajar dengan segera especially gadis² di luar sana yang sedang mengintai saya.**muntah. Kerana saya nak bakal bini saya pandai anyam ketupat, paling² tidak pun masukkan beras dalam ketupat. Sebab apa? Sebab saya tidak mahu anyam sorang² bila kita bersama ingin menyambut hari raya.. Wooottt???! Hahaha, yuppp anda tak salah baca la. Ini buktinya...



Ok, percaya tak? Errr, xpercaya takpe next time Pojie soh anak Puan Sri rakamkan gaya bersahaja Pojie mengenyam mengumpat menganyam ketupat. Ohhhh, sungguh kembang kuncup hidung ini walaupun hanya reti buat ketupat bawang. Takpe² nanti saya akan menuntut dengan lebih gigih sama mentor saya a.k.a. Tan Sri yang sudi ajar saya dengan garang dan bias sekali. Hahaha.







Itu adalah ketupat² yang kami anyam bersama². Anak dara Puan Sri dan beliau sendiri pula berperanan memasukkan beras dan merebus ketupat. Tapi kalau diperhatikan Tan Sri anyam banyak lagi la dalam 80% dan Pojie dalam 20% jer. Sebab apa? Sebab guna gear 2 jer masa nak buat, selalu tersangkut bab mengetat²kan dia. Yelah setahun sekali buat kan.. Agak kelampaian untuk panaskan enjin dan refresh nih. Tan Sri dah pro dia buat nih dari dia kecik lagi. Hohoho.. Beliaulah yang selalu buat. Kira saya penyambung generasi. Puan Sri pun tak reti. Wakakak. Cuma tahun ini balik lewat sikit, Tan Sri dah memulakan sesi tanpa menunggu Pojie. Apa² pun beliau tak dapat challenge anak bujang ensem dia nih buat ketupat kiut miut macam ini.



Ohhh maaf tak nampak beza sebab muka dengan ketupat sama kiut.**matilaa. Sila lihat perbezaan yang saya buat bersama dengan anak kiut saya ini, "Ohhh my Prada, jangan gigit² ketupat papa tuh. Kang sumbat dalam tuh kasi rebus kang! No no no!!!" Nih dia.. comel tak???



Erm, impress tak? Silalah masuk meminang cepat sebab sayalah Gadis Melayu anda. Ehhh, silap iklan.. Sayalah jejaka Melayu pilihan mak mertua. Kikiki. Apa² pun inilah rupanya bila siap... Wish warna hijaunya tidak bertukar kepada coklat... Dan pastinya ia akan menjadi juadah berbuka puasa kami yang terakhir setiap tahun. Kira dah beraya awal la nih. Orang duk bertakbir, anak beranak duk pulun ketupat sama rendang segala kan. Hahaha!





Memang masyuk!!! Semalam pi beli ketupat sama lemang kat Pekan Subang, bawa gi opis kasi budak² opis pekena sama rendang Puan Sri. Kannn sampai menjilat betis depa dengan penangan rendang meletop nih...

Yummy!!!

P/S: Harini sepanjang hari di Litar Lumba Sepang. Mau racing dengan kereta MINI. Saya jadi Awal Ashari arini. Siapa nak jadi Jue Aziz saya? Vroooommmmmmm!!!

Love,

8 bicara yang baik hati...:

Matjoe said... Reply To This Comment

kecur air liur aku

malinasiam said... Reply To This Comment

best!!!

saya nk jadi jue aziz u
boleh?

Hezesuze said... Reply To This Comment

aduaii malunye akak uols..
till now akak tak reti nak anyam ketupat huhu

eh eh pojie kt litar sepang?? racing ape tu uols??

mr.syazwan said... Reply To This Comment

cair tengok poji pandai anyam ketupat

nanti ajar ye..

=)

mohdikram said... Reply To This Comment

taDDA!

RENDANG DAGING PRADA DAN KETUPAT BUATAN POJIE!~

SIAP MENANTI PENGUNJUNG

HAHAHA

epulafea said... Reply To This Comment

*terharu
saya juga setiap tahun menantikan ketupat ehem segera ehem yang mak saya masak. sungguh mudah, cepat & licin. sebab kaum kerabat tak ramai maka hanya menumpukan kepada membuat rendang & hidangan berat sajalah. gaya hidup moden memerlukan kami bergerak pantas & pastinya ketupat nona menjadi pilihan! *thumb up

apa-apa pun kami tak hidangkan tetamu dengan rendang brahim's. *proud

Lea Isnawi said... Reply To This Comment

dulu rajin gak anyam ketupat
sekrg tempah je.hehe

SUHAIDA said... Reply To This Comment

blog yg menarik!
jemput join http://suhaidasupalio.blogspot.com/2010/09/peraduan-memori-di-pagi-raya.html